blue monday

“Blue Monday!” koppen de nieuwsbrieven in mijn mailbox en de berichten op mijn social media al een week lang. Dé dag van het jaar waarvoor je blijkbaar bang moet zijn. De meest deprimerende dag van het jaar. Grappig was dat deze “blauwe maandag” rood begon met een meer dan prachtige maansverduistering die (bijna) overal in Nederland te zien was. Maar goed, uiteindelijk werd hij dan toch blauw, de maandag. En hoe! De hele dag al prijkt er een strak babyblauwe lucht aan de hemel en het zonnetje twinkelt in schitterend oplichtende witte rijp en fonkelt waar haar stralen bevroren druppels in de struiken raken. Deprimerend tot zover, niet?

Blauwe maandag, dus. Ben jij al een beetje down? Mij wil het maar niet lukken. ‘t Is wel koud buiten, maar dat is niets wat een dikke jas, een sjaal en een paar handschoenen niet kunnen oplossen. Maar al was het hartstikke bewolkt, dan nog…mooi excuus om een paar kaarsjes aan te steken en het binnen gezellig te maken, toch?

En nee, ik ben heus niet zo’n positivio die de hele dag door vrolijk met een tandpastasmile door het huis huppelt. Ik geloof dat ik het gewoon een beetje beu ben dat slappe marketingpraatjes ons proberen voor te schrijven hoe we ons moet voelen en wat we dan moeten kopen om dat gevoel te bestendigen of te bestrijden. In de zomer moet ik vrolijk zijn en felle kleurtjes dragen; met Kerst mag ik kosten, noch moeite sparen voor uitbundige diners met mijn familie; in het voorjaar moet ik schoonmaken en op Blue Monday moet ik down zijn en mezelf daarom extra verwennen.

Ik snap heus wel, dat als je iets wil verkopen, je telkens met iets actueels moet komen dat mensen kan verleiden om iets te kopen. Maar kunnen ze nu eens niet iets origineels of iets zinvols verzinnen? Moeten we nu werkelijk het hele jaar door figureren in dit soort slappe verkooppraatjes?

Een jaar geleden meldde ik me af bij elke nieuwsbrief die me onder het mom van Blue Monday een aanbod deed dat ik “niet wilde missen”. Mijn facebookgebruik heb ik zeer fors geminderd nadat ik erachter kwam hoezeer ons gemoed er wordt gemanipuleerd met het doel ons te verleiden op advertenties te klikken. En helemaal in de geest van de kleur blauw – die voor zuiverheid en reinheid staat – heb ik vandaag mijn opschoningsrondje in mijn nieuwsbrieflijst nog eens dunnetjes over gedaan. In een jaar tijd zijn er ongemerkt toch best weer veel minder gewenste boodschappen mijn blikveld binnen geslopen. Het was tijd om weer eens actief te besluiten welke boodschappen ik graag wil ontvangen en welke niet.

Ik hanteerde het principe van de weegschaal. Maakt een bericht me vrolijk of voegt het iets zinvols toe? Dan mag het blijven. Verzwaart een bericht mijn hart of mijn oogleden, dan mag het gaan. Ik hield een handvol nieuwsbrieven over…en een nog lichter leven. En dat op een Blue Monday!

Laten we er vandaag gewoon een fijne dag van maken met dat wat we hebben, met elkaar en met onszelf. En als je geluk hebt, met de kadootjes die zomaar voor je raam in de lucht hangen…

Fijne dag, allemaal!